duminică, 16 februarie 2014

Codul Etic al Asociatiei Europene de Psihoterapie (EAP)

Psihoterapeutii respecta demnitatea si valoarea fiintei individuale si lupta pentru pastrarea si protejarea drepturilor fundamentale ale omului.

Ei sunt angajati in a spori cunoasterea asupra comportamentului uman, intelegerea pe care oamenii o au fata de ei insisi si fata de ceilalti, precum si in utilizarea acestor cunostinte pentru a promova starea de bine a oamenilor.

Urmarind aceste obiective, ei fac toate eforturile pentru a proteja starea de bine a celor care apeleaza la serviciile lor, a persoanelor aflate in relatie cu cei care apeleaza la serviciile lor (cand aceasta nu intra in conflict cu nevoile clientilor lor) si a oricarui participant la cercetare care ar putea fi obiect de studiu.

Psihoterapeutii respecta alti membri ai profesiei lor si ai profesiilor conexe si fac toate eforturile, atat cat sunt capabili si cat aceasta nu intra in conflict cu interesele clientilor lor, sa furnizeze informatii complete si sa manifeste respect reciproc.

Ei isi folosesc priceperea doar pentru scopuri concordante cu aceste valori si nu permit cu buna stiinta utilizarea ei abuziva fata de altii.

In timp ce solicita pentru ei libertatea de a afla si a comunica, psihoterapeutii accepta totodata responsabilitatea pe care aceasta libertate o cere : competenta, obiectivitate in aplicarea abilitatilor si interes pentru binele clientilor, colegilor, studentilor, participantilor la cercetare si membrilor societatii.

In urmarirea acestor idealuri, psihoterapeutii subscriu la principiile etice enumerate mai jos si detaliate in continuare :

Principiul 1 : Responsabilitatea

Principiul 2 : Competenta

Principiul 3 : Standardele morale si legale

Principiul 4 : Confidentialitatea

Principiul 5 : Binele clientului

Principiul 6 : Relatia profesionala

Principiul 7 : Declaratiile publice

Principiul 8 : Tehnicile de evaluare

Principiul 9 : Cercetarea

PRINCIPIUL 10 : RESPONSABILITATEA

Principiul general: In furnizarea serviciilor, psihoterapeutii mentin cele mai inalte standarde ale profesiei lor. Ei accepta responsabilitatea pentru consecintele actelor lor si fac toate eforturile sa se asigure ca serviciile lor sunt folosite intr-un mod adecvat.

Principiul 1a : Ca practicieni, psihoterapeutii stiu ca poarta o mare responsabilitate sociala, deoarece recomandarile si actiunile lor profesionale pot modifica vietile altora. Ei sunt atenti la situatiile personale, sociale, organizationale, financiare, de mediu sau politice si la presiunile care ar putea conduce la folosirea gresita a influentei lor.

Principiul 1b : Psihoterapeutii clarifica de la inceput cu clientii lor toate problemele care ar putea tine de lucrul lor impreuna. Ei evita relatiile care le pot limita obiectivitatea sau care creaza un conflict de interese.

Principiul 1c : Psihoterapeutii au responsabilitatea de a incerca sa previna distorsionarea, folosirea gresita sau eliminarea datelor aflate, de catre o institutie sau agentie la care sunt angajati.

Principiul 1d : Ca membri ai organismelor nationale sau organizationale, psihoterapeutii raman raspunzatori ca indivizi fata de cele mai inalte standarde ale profesiei lor.

Principiul 1e : Ca profesori sau formatori, psihoterapeutii isi recunosc obligatia fundamentala de a-i ajuta pe altii sa dobandeasca abilitati si cunoastere. Ei mentin standarde inalte de instruire, prezentand informatiile in mod obiectiv, deplin si cu acuratete.

Principiul 1f : Ca cercetatori, psihoterapeutii accepta responsabilitatea pentru selectia temelor de cercetare si a metodelor utilizate in investigatie, analiza si raportare. Ei isi planifica cercetarea astfel incat sa minimizeze posibilitatea ca datele aflate sa induca in eroare. Ei furnizeaza comentarii amanuntite asupra limitelor datelor lor, in special atunci cand munca lor atinge politica sociala sau ar putea fi interpretata in detrimentul unor persoane de o anumita varsta, sex, apatenenta etnica, socio-economica sau alte grupuri sociale. In publicarea raporatelor muncii lor, ei nu elimina niciodata datele care nu confirma ipotezele initiale si admit existenta unor ipoteze si explicatii alternative pentru cele aflate. Psihoterapeutii isi atribuie doar munca pe care au facut-o in mod real. Ei clarifica de la inceput, cu toate persoanele potrivite si cu agentiile, asteptarile referitoare la impartasirea si utilizarea datelor de cercetare. Interferenta cu mediul in care datele sunt colectate este pastrata la minimum.

PRINCIPIUL 2 : COMPETENTA

Principiul general : Mentinerea standardelor inalte de competenta este o responsabilitate comuna, impartasita de toti psihoterapeutii, in interesul publicului si al profesiei ca intreg. Psihoterapeutii isi recunosc granitele competentei si limitele tehnicilor lor. Ei furnizeaza doar servicii si utilizeaza doar tehnici pentru care sunt calificati prin formare si experienta. In acele domenii in care deocamdata nu exista standarde recunoscute, psihoterapeutii isi iau toate precautiile necesare pentru a proteja starea de bine a clientilor lor. Ei se mentin la curent cu informatiile actuale despre sanatate, stiintifice si profesionale, legate de serviciile pe care le ofera.

Principiul 2a : Psihoterapeutii isi prezinta cu acuratete propria competenta, educatie, formare si experienta. Ei sustin ca evidenta pentru calificarile educationale si de formare profesionala doar acele titluri si calificari obtinute de la institutii de renume sau de la cele recunoscute de Asociatia Europeana de Psihoterapie (EAP). Ei se asigura ca satisfac in mod adecvat standardele profesionale minime, asa cum sunt ele stabilite de EAP, de criteriile Organizatiei Nationale de Acreditare (NAO) relevante si de criteriile Organizatiei de Acreditare Europeana a Metodei (EWAO), cand acestea exista. Ei respecta si alte surse de educatie, formare si experienta decat cele primite de ei.

Principiul 2b : Ca practicieni, profesori sau formatori, psihoterapeutii isi indeplinesc indatoririle pe baza unei atente pregatiri si promptitudini, astfel incat practica lor sa fie la cele mai inalte standarde, iar modul de comunicare sa fie precis, intr-un limbaj curent si relevant.

Principiul 2c : Psihoterapeutii recunosc nevoia de educatie continua si dezvoltare personala si sunt deschisi la noi proceduri si schimbari ale asteptarilor si valorilor de-a lungul timpului.

Principiul 2d : Psihoterapeutii recunosc diferentele dintre oameni, cum sunt cele care ar putea fi asociate cu varsta, sexul, nivelul socio-economic, etnia sau nevoile speciale ale celor care ar putea fi dezavantajati in mod specific. Atunci cand relationeaza cu aceste persoane, este de dorit ca ei sa obtina o formare, experienta sau consiliere, pentru a asigura servicii competente si adecvate.

Principiul 2e : Psihoterapeutii responsabili pentru decizii care implica persoane sau politici bazate pe rezultate la teste, este necesar sa aiba o intelegere profunda a tot ceea ce tine de masuratorile psihologice sau educationale, validare si cercetarea bazata pe teste.

Principiul 2f : Psihoterapeutii recunosc ca problemele personale si conflictele pot interfera cu eficienta profesionala. Prin urmare, ei se vor abtine sa-si asume orice activitate in care problemele lor personale ar putea conduce la o performanta inadecvata sau ar putea dauna unui client, coleg, student sau participant la cercetare. Daca sunt angajati intr-o astfel de activitate, cand devin constienti de problemele lor personale, ei apeleaza la asistenta profesionala competenta pentru a determina daca ar trebui sa suspende, sa termine sau sa limiteze scopul activitatii lor profesionale.

Principiul 2g : Psihoterapeutii care patrund in noi campuri de activitate se asigura ca si-au completat toate cerintele formative si profesionale legate de acel domeniul de activitate, inainte de a practica, si ca activitatea lor in acest nou domeniu este la cel mai inalt standard posibil. Ei se asigura ca nu exista o atenuare, confuzie sau conflict cu vreo activitate curenta.

PRINCIPIUL 3 : STANDARDE MORALE & LEGALE

Principiul general : Standardele morale si etice de comportament ale psihoterapeutilor sunt o chestiune personala, in aceeasi masura in care ele sunt pentru orice alt cetatean, cu exceptia cazurilor in care ele pot compromite indeplinirea responsabilitatilor profesionale sau reduce increderea publica in psihoterapie si psihoterapeuti. In ce priveste comportamentul lor personal, psihoterapeutii sunt receptivi la standardele predominante ale comunitatii si la posibilul impact pe care conformismul sau devierea de la acestea l-ar putea avea asupra calitatii performantei lor ca psihoterapeuti. Psihoterapeutii sunt de asemenea constienti de posibilul impact al comportamentului lor public asupra abilitatii colegilor de a-si indeplini indatoririle profesionale.

Principiul 3a : Ca profesionisti, psihoterapeutii actioneaza in acord cu principiile EAP si ale Organizatiei lor de Acreditare Nationala (NAO) si cu standardele si principiile legate de practica ale institutului / asociatiei lor. De asemenea, psihoterapeutii adera la legile si reglementarile guvernamentale relevante. Cand legile, reglementarile sau practicile europene, nationale, provinciale, organizationale sau institutionale sunt in conflict cu standardele si principiile Asociatiei Europene de Psihoterapie (EAP), Organizatiei Nationale de Acreditare (NAO) sau ale institutului / asociatiei lor, psihoterapeutii fac cunoscut angajamentul lor fata de principiile si standardele EAP, NAO si ale institutului / asociatiei lor si, pe cat posibil, actioneaza in sensul rezolvarii conflictului. Ca profesionisti, ei sunt preocupati de dezvoltarea unor astfel de reglementari legale si cvasi-legale, care sa serveasca cel mai bine interesul public, si actioneaza pentru a schimba reglementarile existente, care nu sunt benefice interesului public.

Principiul 3b : Ca angajati sau angajatori, psihoterapeutii nu se angajeaza in nici o practica inumana sau care au drept rezultat o actiune ilegala sau nejustificata. Asemenea practici includ, dar nu sunt limitate la acestea, pe cele bazate pe consideratii rasiale, de handicap, varsta, gen, preferinte sexuale, religioase sau de origine nationala, in practica, angajare, promovare sau formare.

Principiul 3c : In rolul lor profesional, psihoterapeutii evita orice actiune care violeaza sau diminueaza drepturile civile, legale si umane ale clientilor sau ale altora ce pot fi afectati.

Principiul 3d : Ca practicieni, profesori, formatori si cercetatori, psihoterapeutii sunt constienti de faptul ca valorile lor personale le pot afecta comunicarea, utilizarea tehnicilor, selectarea si prezentarea perspectivelor sau materialelor si natura sau implementarea cercetarii. Cand lucreaza cu teme care pot jigni, ei recunosc si respecta diferitele atitudini si sensibilitatile individuale, pe care clientii, studentii sau subiectii le pot avea fata de astfel de teme.

PRINCIPIUL 4 : CONFIDENTIALITATEA

Principiul general : Psihoterapeutii au obligatia fundamentala de a respecta confidentialitatea informatiilor obtinute de la persoane, in timpul activitatii lor ca psihoterapeuti. Ei dezvaluie astfel de informatii altor persoane numai cu consimtamantul persoanei in cauza (sau al reprezentatului legal al acesteia), cu exceptia acelor circumstante neobisnuite in care, nepocedand asa, ar rezulta probabil un pericol clar pentru persoana in cauza sau pentru ceilalti. Psihoterapeutii isi informeaza clientii cu privire la limitele legale ale confidentialitatii. Consimtamantul de a dezvalui informatiile, in mod normal, ar trebui obtinut in scris de la persoana in cauza.

Principiul 4a : Informatiile obtinute in relatia clinica sau de consultanta, sau datele de evaluare cu privire la copii, studenti, angajati si altii, sunt discutate doar in scop profesional si doar cu acele persoane pe care cazul respectiv le priveste in mod clar. Rapoartele scrise si orale prezinta doar datele strict legate de scopurile evaluarii sau de trimiterea catre alt specialist si vor fi facute toate eforturile pentru a se evita o invadare nedorita a intimitatii.

Principiul 4b : Psihoterapeutii care prezinta informatii personale, obtinute pe parcursul activitatii profesionale, in scrieri, seminarii sau alte forumuri publice, fie obtin anterior consimtamantul pentru a face acest lucru, fie deghizeaza in mod adecvat toate informatiile de identificare.

Principiul 4c : Pentru a mentine confidentialitatea, pihoterapeutii iau masuri de prevedere in ce priveste dispunerea si stocarea inregistrarilor, in eventualitatea propriei lor indisponibilitati.

Principiul 4d : Cand lucreaza cu minori sau alte persoane care nu sunt capabile sa isi dea voluntar consimtamantul informat, psihoterapeutii au grija in mod special sa protejeze binele acestor persoane si ii consulta pe ceilalti implicati, intr-un mod potrivit.

PRINCIPIUL 5 : BINELE CLIENTULUI

Principiul general : Psihoterapeutii respecta integritatea si protejeaza starea de bine a oamenilor si grupurilor cu care lucreaza. Cand apar conflicte de interese intre clienti si institutiile angajatoare ale psihoterapeutilor, acestia clarifica natura si directia loialitatii si responsabilitatii lor si informeaza toate partile implicate asupra angajamentelor lor. Psihoterapeutii informeaza complet clientii asupra naturii si scopului oricarei proceduri de evaluare, tratament, educationala sau de formare si recunosc deschis ca studentii, clientii sau participantii la cercetare au libertatea de a alege in ce priveste participarea. Constrangerea oamenilor sa participe sau sa primeasca in continuare servicii este non-etica.

Principiul 5a : Psihoterapeutii sunt permanent constienti de propriile nevoi si de potentiala lor pozitie de influenta fata de persoane cum sunt clientii, studentii si subordonatii. Ei evita sa exploateze increderea si dependenta unor astfel de persoane. Psihoterapeutii fac toate eforturile sa evite relatiile duale, care ar putea afecta judecata lor profesionala sau ar putea sa creasca riscul exploatarii. Exemple de asemenea relatii duale includ, dar nu se limiteaza la acestea, tratamentul profesionist sau cercetarea cu angajati, studenti, suprevizati, prieteni apropiati sau rude, precum si considerarea acestora participanti la cercetare. Intimitatea sexuala cu oricare dintre acestia : clienti, studenti, participanti la cercetare este non-etica.

Principiul 5b : Cand un psihoterapeut este de acord sa ofere servicii unui client la cererea unui tert, psihoterapeutul isi asuma responsabilitatea de a clarifica natura relatiilor cu toate partile implicate.

Principiul 5c : Cand cererile unei organizatii solicita ca psihoterapeutii sa incalce oricare dintre principiile etice, psihoterapeutii clarifica natura conflictului dintre cereri si principii. Ei informeaza toate partile asupra responsabilitatii lor etice ca psihoterapeuti si actioneaza in mod potrivit.

Principiul 5d : Psihoterapeutii stabilesc de la inceput aranjamente financiare, care sunt clar intelese de clienti, studenti sau participantii la cercetare si tin cont de interesele lor. Ei nu dau si nici nu primesc niciodata remuneratie pentru trimiterile date clientilor catre servicii profesionale.

Principiul 5e : Psihoterapeutii incheie o relatie clinica sau de consultanta deindata ce este in mod rezonabil clar ca acel client nu beneficiaza de ea sau oricand o solicita clientul. Ei se ofera sa ajute clientul sa localizeze surse alternative de asistenta.

PRINCIPIUL 6 : RELATIILE PROFESIONALE

Principiul general : Psihoterapeutii actioneaza cu respectul cuvenit fata de nevoile, competentele speciale si obligatiile colegilor lor in psihoterapie, psihologie, medicina si alte profesii. Ei respecta prerogativele si obligatiile institutiilor sau organizatiilor la care acesti colegi sunt asociati.

Principiul 6a : Psihoterapeutii inteleg domeniile de competenta ale profesiilor conexe. Ei folosesc din plin toate resursele profesionale, tehnice si administrative care servesc interesele consumatorilor. Absenta relatiilor formale cu alti profesionisti nu degreveaza psihoterapeutii de responsabilitatea de a asigura clientilor lor cele mai bune posibil servicii profesioniste, si nici nu-i degreveaza de obligatia de a-si exercita prevederea, sarguinta si tactul in obtinerea asistentei complementare sau alternative necesare.

Principiul 6b : Psihoterapeutii cunosc si iau in calcul traditiile si practicile altor grupuri profesionale cu care lucreaza si coopereaza din plin cu astfel de grupuri. Daca o persoana primeste servicii similare de la un alt profesionist, psihoterapeutul ia in considerare cu grija acea relatie profesionala si procedeaza cu precautie si sezitivitate, deopotriva la problemele terapeutice si la binele clientului. Psihoterapeutul discuta aceste probleme cu clientul, astfel incat sa minimizeze riscul confuziei si conflictului, si cauta, atunci cand e posibil, sa pastreze relatii clare si de acord cu alti profesionisti implicati.

Principiul 6c : Psihoterapeutii care angajeaza sau suprevizeaza alti profesionisti sau profesionisti aflati in formare accepta obligatia de a facilita dezvoltarea lor profesionala si actioneaza in sensul asigurarii competentei lor. Ei ofera conditii de lucru adecvate, evaluari potrivite, consultatii constructive si oportunitati de experienta.

Principiul 6d : Psihoterapeutii nu exploateaza sexual sau in alt mod relatiile lor profesionale cu clientii, suprevizatii, studentii, angajatii sau participantii la cercetare. Psihoterapeutii nu accepta si nu se angajeaza in hartuire sexuala. Hartuirea sexuala este definita prin comentarii, gesturi sau contacte fizice de natura sexuala, deliberate si repetate, nedorite de cel care le primeste.

Principiul 6e : Cand psihoterapeutii stiu despre violarea eticii de catre un alt psihoterapeut, si pare sa fie potrivit, ei incearca sa rezolve informal problema, aducand acel comportament in atentia psihoterapeutului. Daca comportamentul gresit este unul minor si / sau pare sa se datoreze lipsei de senzitivitate, cunoastere sau experienta, o asemenea solutie informala este de obicei potrivita. Asemenea eforturi corective informale se fac cu senzitivitate fata de toate drepturile de confidentialitate implicate. Daca violarea nu pare sa se supuna unei solutii informale sau este de o natura mai serioasa, psihoterapeutii o aduc in atentia institutiei, asociatiei sau comitetutului de etica potrivit.

Principiul 6f : Meritul pentru un material publicat este atribuit celor care au contribuit la el, proportional cu contributia profesionala a fiecaruia. Contributiile majore de ordin profesional, facute de mai multe persoane la un proiect comun, sunt recunoscute prin sistemul de co-autorat, cu persoana care a avut contributia majora in capul listei. Contributiile minore de natura profesionala, ca si redactarea extensiva sau asistenta neprofesionista similara, pot fi recunoscute in notele de subsol sau in prefata. Multumirile referitoare la citate specifice se fac atat pentru materialele nepublicate, cat si pentru cele publicate, care au influentat direct cercetarea sau scrierea. Psihoterapeutii care compileaza si editeaza materialul altora in scopul publicarii, publica materialul in numele grupului de origine si, daca e potrivit, cu numele lor ca editor sau coordonator. Toti cei care au contribuit la o lucrare vor fi recunoscuti si numiti.

Principiul 6g : In conducerea cercetarii in institutii sau organizatii, psihoterapeutii isi asigura autorizarea necesara pentru a conduce o astfel de cercetare. Ei sunt constienti de obligatia lor fata de viitorii lucratori in cercetare si se asigura ca institutiile gazda primesc informatii adecvate despre cercetare si recunoasteri adecvate ale contributiei lor.

PRINCIPIUL 7 : DECLARATII PUBLICE

Principiul general :

Principiul 7a : Cand fac publicitate sau isi anunta serviciile profesionale, psihoterapeutii pot enumera urmatoarele informatii pentru a descrie furnizorul si serviciile furnizate : nume, cel mai inalt grad academic relevant sau certificat de formare obtinut de la o institutie acreditata, data, tipul, recunoasterea prin CEP, apartenenta la organizatii de psihoterapie sau alte organisme profesionale relevante, adresa, numarul de telefon, programul de lucru, o scurta lista a tipurilor de servicii psihologice oferite, o informare adecvata asupra tarifelor, limbi straine vorbite, politica cu privire la asigurari sau platile facute de un tert si alte informatii scurte si pertinente. Alte informatii suplimentare relevante sau importante pentru consumator pot fi incluse, in masura in care nu sunt interzise in alte capitole ale acestui cod etic.

Principiul 7b : In publicitatea sau anuntarea serviciilor sau publicatiilor psihoterapeutice disponibile, psihoterapeutii nu isi prezinta afilierea la vreo organizatie intr-o maniera care sa implice in mod fals sponsorizarea sau certificarea de catre acea organizatie. In mod particular si ca exemplu, psihoterapeutii nu afirma inregistrarea europeana, nationala sau statutul institutional sau asociational intr-o maniera care sa sugereze ca un asemenea statut implica o competenta sau calificare profesionala specializata. Afirmatiile publice includ, dar nu se limiteaza la acestea, comunicarea prin: periodice, carti, liste, directoare, Internet, televiziune, radio sau film. Ele nu contin : (a) afirmatii false, frauduloase, distorsionate, amagitoare sau incorecte; (b) o interpretare gresita a faptelor sau o afirmatie susceptibila sa induca in eroare sau sa amageasca, urmare a faptului ca in context se dezvaluie doar partial faptele relevante; (c) o marturie de la un pacient cu privire la calitatea serviciilor sau produselor unui psihoterapeut; (d) o afirmatie intentionand sau susceptibila sa creeze asteptari false sau nejustificate ale unor rezultate favorabile; (e) o afirmatie care implica abilitati neobisnuite, unice si nemaintalnite; (f) o afirmatie intentionand sau susceptibila sa apeleze la temerile, anxietatile sau emotiile clientului cu privire la un posibil esec in obtinerea serviciile oferite ; (g) o afirmatie de solicitare directa a unor clienti individuali.

Principiul 7c : Psihoterapeutii nu recompenseaza si nu dau nimic de valoare unui reprezentant al presei, radioului, televiziunii sau altui mijloc de comunicare in masa, in mod anticipat sau ca urmare a publicitatii profesionale intr-o sectiune de stiri. O reclama platita trebuie sa fie identificata ca atare, cu exceptia cazului in care reiese din context ca este o reclama platita. Daca o reclama este comunicata publicului prin intermediul radioului sau televiziunii, ea va fi inregistrata in prealabil si aprobata spre difuzare de catre psihoterapeut. Copii ale reclamelor si inregistrari ale difuzarilor vor fi pastrate de catre psihoterapeut.

Principiul 7d : Anunturile sau reclamele la "grupurile de dezvoltare personala", sedintele cu grupuri cu interese speciale, cursuri, aplicatii clinice, formari si agentii vor oferi o afirmare clara a scopului si o descriere clara a experientelor sau formarii care vor fi furnizate. Educatia, formarea si experienta membrilor coordonatori sunt specificate in mod adecvat si vor fi disponibile inaintea inceperii grupului, cursului de formare sau serviciilor. O declarare clara a tarifelor si a oricaror implicatii contractuale vor fi disponibile inaintea inceperii activitatii.

Principiul 7e : Psihoterapeutii asociati cu dezvoltarea sau promovarea tehnicilor, produselor, cartilor de tip psihoterapeutic sau cu alte asemenea oferte pentru vanzarea comerciala vor face eforturi rezonabile sa se asigure ca asemenea anunturi si reclame sunt prezentate intr-o maniera informativa reala si etica, acceptabila d.p.d.v. profesional si stiintific.

Principiul 7f : Psihoterapeutii nu participa, pentru castig personal, la anunturi comerciale sau reclame, recomandand publicului cumpararea sau folosirea de produse si servicii brevetate sau cu sursa unica, cand aceasta participare este bazata doar pe identificarea lor ca psihoterapeuti.

Principiul 7g : Psihoterapeutii prezinta stiinta si arta psihoterapiei si isi ofera serviciile, produsele si publicatiile corect si cu acuratete, evitand reprezentarile gresite prin senzational, exagerare sau superficialitate. Psihoterapeutii sunt ghidati de obligatia fundamentala de a ajuta publicul in dezvoltarea judecatilor, opiniilor si alegerilor informate.

Principiul 7h : Ca profesori, psihoterapeutii se asigura ca afirmatiile din cataloage si schitele / planurile de curs sunt facute cu acuratete si nu induc in eroare, mai ales in ce priveste subiectele care vor fi tratate, criteriile pe baza carora se face evaluarea progresului si natura experientelor de curs. Anunturile, brosurile sau reclamele care descriu workshop-uri, seminarii sau alte programe educationale vor descrie cu acuratete auditoriul pentru care programul este conceput, ca si criteriile de eligibilitate, obiectivele educationale si natura subiectelor acoperite. De asemenea, aceste anunturi vor prezenta cu acuratete educatia, formarea si experienta psihoterapeutilor care prezinta programele, ca si orice taxe implicate.

Principiul 7i : Anunturile publice sau reclamele solicitand participanti la cercetare, in care sunt oferite ca stimulent servicii clinice sau alte servicii profesionale, vor specifica clar natura serviciilor, la fel de bine ca si costurile si alte obligatii care trebuie acceptate de participantii la cercetare.

Principiul 7j : Un psihoterapeut accepta obligatia de a-i corecta pe altii care prezinta calificarile profesionale ale psihoterapeutului sau asociatiile cu produse sau servicii, intr-o maniera incompatibila cu principiile de fata.

Principiul 7k : Serviciile terapeutice si diagnostice individuale sunt furnizate numai in contextul unei relatii profesionale psihoterapeutice. Cand se dau sfaturi persoanelor prin intermediul seminariilor sau demonstratiilor publice, articolelor de ziar sau revista, programelor de radio sau televiziune, posta sau alte mijloace media similare, psihoterapeutul utilizeaza cele mai relevante date curente si exercita cel mai inalt nivel de judecata profesionala.

Principiul 7i : Produsele care sunt descrise sau prezentate prin intermediul unor seminarii sau demonstratii publice, articole de ziar sau revista, programe de radio sau televiziune, posta sau alte mijloace media similare vor satisface aceleasi standarde recunoscute care exista pentru produsele folosite in contextul unei relatii profesionale.

PRINCIPIUL 8 : TEHNICILE DE EVALUARE

Principiul general : In dezvoltarea, publicarea si utilizarea tehnicilor psihologice de evaluare, psihoterapeutii fac toate eforturile pentru a promova bunastarea si interesele clientului. Ei vor avea grija ca rezultatele evaluarii sa nu fie utilizate defectuos. Ei vor respecta dreptul clientilor de a cunoaste rezultatele, interpratarile facute, precum si concluziile si recomandarile. Psihoterapeutii vor face toate eforturile pentru ca testele si alte tehnici de evaluare sa fie pastrate in siguranta, in limitele prevederilor legale. Ei se vor stradui sa asigure utilizarea potrivita de catre altii a tehnicilor de evaluare.

Principiul 8a : In utilizarea tehnicilor de evaluare, psihoterapeutii respecta dreptul clientilor de a primi explicatii detaliate in ceea ce priveste natura si scopul tehnicilor, intr-un limbaj accesibil clientilor, exceptie facand cazul in care s-a stabilit in prealabil, in mod explicit, o exceptie de la aceasta regula.

Cand explicatiile vor fi furnizate de alte persoane, psihoterapeutii stabilesc procedurile pentru a asigura adecvarea acestor explicatii.

Principiul 8b : Psihoterapeutii responsabili pentru dezvoltarea si standardizarea testelor psihologice si altor tehnici de evaluare, vor utiliza proceduri stiintifice stabilite si se vor conforma standardelor corespunzatoare ale EAP si ale insitutiilor sau organizatiilor nationale.

Principiul 8c : In raportarea rezultatelor evaluarii, psihoterapeutii vor indica orice rezerva care exista in privinta validitatii sau fidelitatii din cauza circumstantelor evaluarii sau a nepotrivirii normelor persoanei testate. Psihoterapeutii se lupta pentru a asigura ca rezultatele evaluarilor si interpretarea acestora nu vor fi utilizate in mod gresit de catre altii.

Principiul 8d : Psihoterapeutii recunosc ca rezultatele evaluarii pot deveni inactuale si nu reprezinta o imagine completa a celui evaluat. Ei fac toate eforturile pentru a evita si preveni utilizarea gresita a masuratorilor depasite si a evaluarilor incomplete.

Principiul 8e : Psihoterapeutii care ofera servicii de interpretare trebuie sa poata produce dovezi in sprijinul validitii programelor si procedurilor utilizate pentru obtinerea acelor rezultate. Oferirea publica a unui serviciu de interpretare este considerata o consultare de la profesionist la profesionist. Psihoterapeutii vor face tot posibilul pentru a evita utilizarea incorecta a rapoartelor de evalaure.

Principiul 8f : Psihoterapeutii nu incurajeaza sau promoveaza utilizarea tehnicilor de evaluare psihologica sau psihoterapeutica de catre persoane care nu au formarea necesara sau nu sunt calificate sa faca acest lucru.

PRINCIPIUL 9 : CERCETAREA

Principiul general : Decizia de a incepe activitatea de cercetare se bazeaza pe rationamentul fiecarui psihoterapeut referitor la cum sa contribuie cel mai bine la domeniul stiintific si la bunastarea umana. Luand decizia de a derula cercetarea, psihoterapeutul ia in considerare directiile alternative in care cercetarea s-ar putea indrepta si in care ar putea fi investite resursele. Pe baza acestui fapt, psihoterapeutul conduce investigatia respecatand si ingrijindu-se de demintatea si starea de bine a oamenilor care participa si avand cunoasterea normelor si standardelor profesionale care guverneaza derularea cercetarii cu subiecti umani.

Principiul 9a : In planificarea unui studiu, psihoterapeutul care conduce cercetarea are responsabilitatea de a evalua cu grija masura in care aceasta cercetare este acceptabila din punct de vedere etic. In masura in care cantarirea valorilor umane si stiintifice sugereaza un compromis asupra oricaruia dintre principii, cercetatorul are o obligatie serioasa de a apela la consiliere etica si de a considera masuri de securitate stringente pentru a proteja drepturile participantilor umani.

Principiul 9b : Considerarea faptului cand un participant la un studiu planificat va fi "un subiect expus riscului" sau "un subiect expus unui risc minim", in concordanta cu standardele recunoscute, este o preocupare etica de prima importanta pentru cercetator.

Principiul 9c : Cercetatorul isi asuma intotdeauna responsabilitatea de a asigura practici etice in cadrul cercetarii. Cercetatorul este, de asemenea, responsabil de tratamentul etic al participantilor la cercetare de catre colaboratori, asistenti, studenti si angajati, care au oricum si ei aceleasi obligatii.

Principiul 9d : Cu exceptia cercetarilor cu risc minim, cercetatorul stabileste intelegeri clare si oneste cu participantii la cercetare, inaintea participarii lor, care clarifica obligatiile si responsabilitatile fiecarei parti. Cercetatorul are obligatia de a-si onora toate promisiunile si angajamentele cuprinse in aceasta intelegere. Cercetatorul informeaza participantii asupra tuturor aspectelor cercetarii despre care in mod rezonabil ne putem astepta ca ar putea influenta dorinta de a participa si explica toate celelalte aspecte ale cercetarii despre care participantii intreaba. Esecul de a dezvalui pe deplin inainte de obtinerea consimtamantului informat necesita masuri suplimentare de securitate pentru a proteja starea de bine si demnitatea participantilor la cercetare. Cercetarea cu copii sau cu persoane cu afectiuni care limiteaza capacitatea de intelegere si/sau comunicare necesita proceduri speciale de securitate.

Principiul 9e: Cerintele metodologice ale unui studiu pot face ca folosirea ascunderii adevarului sau determinarea subiectilor sa creada ceva neadevarat sa para necesare. Inainte de inceperea unui astfel de studiu, cercetatorul are o responsibilitate speciala de (a) a determina daca folosirea unui astfel de studiu este justificata de valoarea stiintifica, educationala sau implicata presupusa, (b) a determina daca nu sunt disponibile proceduri care nu folosesc ascunderea adevarului sau determinarea participantilor sa creada ceva neadevarat, (c) a se asigura ca participantilor li se explica deindata ce este posibil. Exista prezumtia de a nu folosi astfel de tehnici.

Principiul 9f : Cercetatorul respecta libertatea individului de a refuza sa participe sau de a se retrage din cercetare in orice moment.

Niciun comentariu:

Pentru orice problema exista solutie!

Pentru orice problema exista solutie!