vineri, 4 decembrie 2009

Reactia la boala si reactia la doliu



Oamenii reactioneaza diferit la aflarea vestii unei boli terminale. In general aceste reactii sunt influentate de cum persoana face fata stresului aflarii vestii, este in concordanta cu varsta pacientului, cu resursele sale de a depasi socul aflarii vestii, de cat de mult este sustinut de familie, etc.
Reactiile cel mai des intalnite in urma aflarii diagnosticului de cancer, fie din partea bolnavului fie, din partea familiei sunt:
• Senzaţie de amorteala
• Blocaj emotional (nu pot sa-si exprime emotia)
• Furie
• Dorinta de a obtine mai multe informatii cu privire la diagnostic (de obicei se apeleaza si la alti medici, incercand sa afle mai multe pareri de specialitate)
• Neacceptarea informatiilor primite
• Soc
• Nevoia de a vorbi despre alte lucruri decat despre boala
• Negarea
• Mahnire, tristete
• Frica
• Depresie

Ca si in reactia la doliu, in reactia aflarii bolii exista 5 pasi, pe care toti bolnavii ii parcurg:
1. Negarea - "Nu se poate sa mor!"
2. Furia - " De ce eu? Cu ce am gresit sa am aceasta boala? Nu merit sa am aceasta boala!"
3. Disperarea - "Daca sunt mai bun, daca renunt la anumite lucruri sau obiceiuri, poate ca am sa traiesc!" - este faza in care majoritatea devin mai credinciosi in D-zeu, incearca sa fie mai buni, mai curati sufleteste...
4. Depresia - "Ce sens mai are sa continui tratamentul, sau sa lupt?"
5. Acceptarea - " Stiu ca mor si acum ma simt pregatit!..."

Niciun comentariu:

Pentru orice problema exista solutie!

Pentru orice problema exista solutie!